Amazonas, Brasilien

Hej på er! Nu är jag för några dagar sedan hemkommen från Brasilien, ett så stört stort och häfigt land! Jag ska ta mig tid att berätta och visa bilder på hur det såg ut och hur det var och om alla upplevelser som jag fick uppleva! Jag kommer fortsätta blogga som vanligt nu igen och hoppas så många som möjligt fortsätter följa!! Det har hänt en hel del sedan jag bloggade sist, jag har till expempel fått en korsbandsoperation inbokad den 14:e maj som jag kommer berätta mer om senare. 
 
Sååå, Brasilien... Vi börjar med bilderna från underbara Amazonas där vi spenderade 4 dygn. Vi kom med flyget på tisdagseftermiddagen vid 14-tiden från Natal och möttes där upp av en transferkille som körde oss den ca 1 1/2 h långa färden från Manaus till Black river som är den svarta delen av amazonasfloden. Där möttes vi av en båt som körde oss ytterligare 1 1/2h tills vi slutligen kom fram till Tariri Amazon Lodge som skulle fungera som ett "nav" inför våra utflykter i Amazonas. Vi befann oss alltså mitt i djunglen och det är verkligen det häftigaste jag någonsin gjort. Sättet de levde på, sättet de lagade sin mat på, sättet de transporterade sig på och sättet de kommunicerade på. Allt var så extremt häftigt och facinerande. Här under kommer ett urval på alla 1000 biler som vi tog, dessa visar nog vår tid i Amazonas bäst: 
 
När vi var på väg ut till lodgen för första gången och vi möttes av all natur och speciellt av alla djur!
Fabiola och Germanio, paret som drev lodgen hade dessutom byggt allt helt själva med hjälp av sina familjer. Här är en bild över "korridoren" till de åtta olika rummen som de byggt. De har byggt lodgen ca 3 meter över marken för att undankomma alla ormar och ödlor osv. 
Såhär såg det ut. I rummet fanns två sängar och ett badrum med toalett och kall vatten. 
Abuelo, som var pappa till Germanio hjälpte till under turerna, t.ex. när vi var ute och fiskade pirayor som ni kommer se längre ner. 
Fabiola gjorde frukost bestående av hembakad bröd, äggröra, olika typer av frukter och färskpressad juice varje morgon till oss. 
Germanio som tog hand om oss under turerna!
Pirayafiske!
Återigen Germanio.
Abuelo som var så himla skicklig. Han fick nog i alla fall 5 st! 
Helt plötsligt när vi var på väg tillbaka till lodgerna från pirayafisket för lunch så fick vi syn på tre delfiner som hoppade längs floden. Det var verkligen jättesvårt att få en bra bild på det och dessa är de bästa jag har. De var verkligen SÅ fina! Det är alltså lodgerna som är i bakgrunden på sista bilden, så nära naturen!
Fabiola lagade alla måltider, här lite bilder på hur en lunch kunde se ut. 
Här badar vi med rosa fria floddelfiner i Black River. Det kommer jag minnas för alltid. Det var så jäkla häftigt rent ut sagt att komma så nära de fria djuren. 
Germanio när han tog med oss ut på en tur i amazonasdjunglen! Det här är en bild på honom lite innan vi kom in i den riktiga djunglen eftersom den var så tjock och svårterrängad att jag inte kunde fotografera samtidigt. Vi såg en orm som jag tyvärr inte hann att ta kort på.. Vi blev så chockade när han bara pekade åt ett håll och viskade "Kobra". Det visade sig att det inte var en kobra utan en boaliknande orm som blev väldigt rädd för oss och slingrade iväg. Riktigt häftigt 
Här badar vi i Black River! Här finns ju både anakondor, pirayor, aligatorer och floddelfiner. Vi fick dock förklarat för oss att det inte var några problem att bada så länge som vi inte hade några sår som gav ifrån sig blod. En riktigt häftig upplevelse som jag inte ångrar en enda sekund! 
Germanio var så himla skicklig med båten! Här kör han oss mitt inne i djunglen bland massa träd och stammar utan att krocka en enda gång!
En av tre sengångare som vi såg.
Här var vi på besök hos en "local family" där vi blev bjudna på den klassiska tapiocan som består av mjöl från en rotfrukt som heter manioca. Tapioca är som en pannkaka och den ar verkligen supergod! 
En fin solnedgång samtidigt som vi var på väg tillbaka till lodgerna för middag
Paddling mitt i djunglen bland anakondor 
Fabiola gjorde en soppa till "förrätt" varje kväll
En keyman eller liten aligator som vi fångade som levde helt fritt
Återigen en solnedgång
 
Amazonas var och är det häftigaste jag någonsin upplevt. Efter fyra dygn här så åkte vi återigen in till Manaus och tog därifrån flyget till Rio de Janeiro för att sedan direkt (tyvärr) flyga vidare till Natal för att slutligen komma tillbaka till vår lägenhet i fiskebyn Pipa där vi spenderade 2 veckor med sol och bad. Bilder därifrån får ni senare!
 
Om ca 1h ska jag åka in till stan för att catcha up med Emmie, Emma och eventuellt Frida på Espresso House! 
 
Ha det så bra så hörs vi, kram! 
Resor | |
Upp