10 tips

PT-Lisa och jag har nu historia vilket kanske inte är det roligaste av alla ämen, vi sätter därför ihop en lista som man kan ha som mall om man vill göra sin vardag lite mer hälsosam. HEJL.
 
1. Vardagsmotion - Gå eller cykla till skolan istället för att be om skjuts/åka bussen. Ta spontana promenader ensam eller med en vän. Bär matkassar från affären, ta trapporna istället för hissen och stå upp så mycket du kan under din skol/arbetsdag.
 
2. Inspirera dig - Hitta något att sträva mot, läs hälsobloggar eller kika klipp på youtube. Hitta en förebild som inspirerar dig. Ge dig själv förståelse till varför du äter som du äter och vad det blir för följder av det, varför vill du träna? Vad är det som driver dig framåt? Vad har du för mål och var vill du uppnå? Vad kommer krävas för att du ska uppnå målen? Är det nya träningskläder så unna dig det! Gör det som krävs för att få dig motiverad. 
 
3. Undvik vetemjöl - I den mån det går. Vetemjöl är smockat med socker och kolhydrater och finns i bland annat bröd, ljus pasta, vitt ris, potatis, kakor och godis. Det är därför väldigt lätt att föräta sig på det eftersom det lätt blir toppar på ditt blodsocker som gör att du inte får samma energi. Byt istället ut vetemjölet mot nötmjöl (går att göra själv hemma genom att mixa nötter eller köp färdigt i välstorterade affärer), kokosmjöl eller fullkornsmjöl så som fibervetemjöl eller grahamsmjöl. Byt ut brödet mot fiberknäckabröd och fyll tallriken med mer sallad. När du avvänjt dig av vetemjölet så kommer det kännas som en klump i magen efter att du har ätit det, konstigt men sant eftersom din kropp då inte är van vid det. 
 
4. Drick vatten - Drick minst 2-3 liter vatten om dagen, ännu mer om du är aktiv i din livsstil. Vattnet renar din kropp och gör så att du inte torkar ut när du tränar och rör på dig. Din kropp konsumerar dessutom ca 2 liter för att enbart fungera. Drick till måltider och gärna lite innan måltider och försök gärna i den mån det går byta ut sötate drycker så som saft och läsk mot vatten. 
 
5. Cheatday - Unna dig. Så viktigt eftersom det kan vara ett av målen som du sätter upp. Det är i alla fall ett av mina som jag har, att sträva mot en dag där du kan unna dig saker som du verkligen vill ha. Det blir som en slags inspiration som får vardagen att gå runt. Tänk såhär: Kommer jag må bra av att äta detta? Är svaret "ja" så ät det, är svaret "nej" hoppa då över det så du slipper ångesten efter. 
 
6. Lagom mängd - Ät lagom. Det tar ca 20 minuter för kroppen att känna sig mätt, ät därför långsamt så kroppen får en chans att uppleva mättnadskänslan innan du förätit dig. 
 
7. Ersätt vitt socker - Byt ut det vita sockret mot andra sötningsformer så som t.ex. banan, dadlar, fikon, agavesirap, honung eller vanlig sirap. Byt ut smaksatt jordgubbsyoghurt genom att köpa naturell yoghurt och sen själv söta den med egna jordgubbar och lite sirap. 1 dl smaksatt yoghurt innehåller allt mellan 3-9 socker bitar beroende på vilken sort eller smak som du väljer. Tar du istället och sötar din egna med lite sirap så tjänar du enormt mycket på det i längden.   
 
8. Näringsrik kost - Ät näringsrikt vilket innebär att du fyller på samtliga depåer i din kropp (kolhydrater, protein, fiber, vitaminer, bra fetter) Ät mycket vitaminer i form av grönstarka sallader och färgstark frukt. Ät nötter, fetaost, feta fisker (lax, makrill) och avokado för att få i dig bra fetter. Stek alltid i olja eller flytande margarin istället för fast. För en bra kolhydratskälla så kan du äta rödbetor, fullkornspasta/ris, fullkornsbulgur, fiberhavregryn eller matvete, listan är oändlig. För protein kan du äta bönor, linser, kött, färs, ägg samt keso. Även protein listan kan göras lång och variationen är även här oändlig. Mat ska vara gott och kul, du ska se fram emot din måltid, inte ha ångest av den! 
 
9. Sov - Värdesätt din sömn och se till att sova minst 8h per natt så kroppen under lugn och ro hinner återhämta sig.
 
10. Skippa tomma kalorier - Tänk på vad du äter så att maten ger dig lång och bra energi. Kolla på förpackningen vad saker innehåller så du själv får förståelse för vad du stoppar i dig. 3g "kolhydrater varav sockerarter" är 1 sockerbit och det brukar vara räknat på 100g vilket vanligtvis är 1 dl. Gör dig förstådd på vad du äter och kolla på alla E-ämnen som du stoppar i dig, det är mer än vad vi tror. Kroppen mår alltid bäst av så enkel mat som möjligt utan massa konstgjorda produkter, då kommer du att må som bäst, mat från grunden. 
 
Det här är en bra mall som jag brukar tänka på varje dag och för mig fungerar det i alla fall! Och kom ihåg att det ska vara roligt med hälsa och träning, gör bara saker som du mår bra av, viktigaste regeln av allt! 
Inspiration | |
Upp