Energibollar

Hej Idag efter skolan så blev jag jättesugen på att göra något i köket. Det blev inget mindre än energibollar som består av rawprodukter och liiiite annat. De blev verkligen SÅ goda och kommer definitivt bli mitt nya alternativ till godis och sötsaker, ett måste att prova dessa! Jag utgick ifrån en "grunddeg" som jag sedan delade och blandade ena halvan med hallon och andra delen med raw-kakao. Gudomliga! Ett tips är dock att använda sig av en plastkanna när du mixar eftersom nötter har en tendens att skvätta, nötter över hela köket är ingen hitt! 
 
Grunden:
1,75 dl valnötter
0,25 dl jordnötter
0,25 dl solrosfrön
0,25 dl kokos
1,5 dl torkade aprikoser 
 
Mixa allt till önskad form och fyllighet. 
 
Chokladsmak:
Rawkakao, ha i så mycket smak du vill ha. Jag hade ca 2 msk till en halva grunden. 
Agavesirap, så mycket sötma du vill ha. Tänk dock på att aprikoserna redan är väldigt söta, ha dock i lite för "seghetens" skull. Jag hade ca 1 krm.
Mixa det här med halva grunden till önskad fyllighet. Rulla i kokos. 
 
Hallonsmak:
2 dl hallon (frysta till lätt-tinade) 
3-4 msk fiberhavregryn, för att ge mer form men även smak, välj själv hur mycket du vill ha i eftersom det avgör tjockleken. 
Mixa hallonen med halva grunden, rör sedan ner havregrynen om du önskar att dem ska ha form, annars kan du mixa allt på en gång. 
 
Nu väntar myskväll med Ida och Molly, så bra! Ha en bra lördagskväll!
Allmänt | |
Upp